Nyilvánvaló, hogy bárkivel megtörténhet az, hogy egy vendég nem tud eljönni a lefoglalt időpontra, mert valami sürgős ügye akad, ami egyszerűen elsőbbséget élvez. Rosszabb helyzet áll fenn, ha a vendég rendszeresen késik a kezelésre, vagy nem jön el a megbeszélt időpontra, és nem mondja le időben. Én pontosan az ilyen vendégekről szeretnék írni, vagy inkább arról, hogy hogyan kell az ilyen vendégekkel kommunikálni.

Az első szempot, amivel tisztában kell lennünk, hogy nem várhatunk el másoktól olyat, amit mi magunk sem teszünk meg. Erre van egy jó közmondás: Bort iszik és vizet prédikál.
Tájékoztasd a vendégeidet, hogy nagyon értékeled az idejüket, és azt, hogy mindig időben érkeznek. Ekkor a vendégek is elkezdik jobban értékelni a te idődet, és kellemetlen lesz nekik lemondani egy időpontot csak azért, mert kint esik az eső vagy hull a hó.

Hogyan mutasd meg a vendégeidnek, hogy értékeled az idejüket?

1. Ne cseréld le az időpontokat

Amikor mi osztjuk be az időnket, néha megesik, hogy egy-egy napot másként szeretnénk beosztani, mint ahogy azt eredetileg terveztük. Azonban tervezz előre, hogy ez ne forduljon gyakran elő. Ha képzésre mész, azt mindig előre be tudod tervezni, úgy mint a kötelező orvosi szűréseket, vagy az egyéb teendőket is.

2. Köszönd meg a vendégednek, hogy időben érkezett

Ne vedd ezt természetesnek. A vendéged ilyenkor azt gondolhatja, hogy valószínűleg nem mindegy, hogy időben érkezik -e vagy sem. Értékeld, hogy mindig időben érkezik a kezelésre. Ugyanis ezzel hozzájárul ahhoz, hogy a lehető legjobb szolgáltatást tudd neki nyújtani.
És amikor egyes vendégek rendszeresen késnek, ez neked nagyban bonyolítja a nap további részét. Ne menj bele a felesleges részletekbe, hogy XY mindig késik és így tovább 🙂. De viszont fontos, hogy a vendég hallja ezt tőled.

kozmetikusok

3. Te se várakoztasd meg a vendégeidet

Minden vendégedre fordíts elegendő időt, és úgy tervezd be, hogy legyen elég időd magára a kezelésre, ez egyértelmű. De viszont arra is gondolj, hogy legyen elegendő időd kb. 10 perc a konzultációra, a bőr diagnosztizálására. Majd a kezelés befejeztével fordíts további 10 percet az otthoni bőrápolásra vonatkozó tanácsadásra.
Továbbá, fordíts 10 percet a kozmetikád rendberakására, a használt eszközök megtisztítására, telefonálásra /a nem fogadott hívásokra/

Engedéllyel egy pillanatra eltérek az eredeti a témától, mert úgy gondolom, hogy nagyon fontos ezt a témát újra és újra megismételni és ezzel sajnos, sok kozmetikus még mindig nincs igazán tisztában. És kapcsolódik is ehhez a cikkhez.
Most felmerülhet benned az a gondolat, hogy mi értelme van az egyes ügyfelek között 30 perc plusz időt „elvesztegetni”? Ez az ”elvesztegetett” idő egy nap akár 2 óra is lehet, és így nem jut idő naponta 6, 7, 8 vendégre. Akkor hadd kérdezzem meg: ki akarja magát agyonra dolgozni? De most komolyan?

Ki bírja ki ezt az esznéletlenül gyors tempót 20-30 évig a hét 5 vagy akár 6 napján? Egy robot valószínűleg igen. Lehet, hogy most Te is erősnek, teherbítónak érzed magad, de hidd el, hogy a kezeid a legértékesebb munkaeszközeid, amid vannak, és ha nem vigyázol rájuk, fokozatosan leépülnek, épp úgy, mint a hátad is. Tehát annak érdekében, hogy a lehető leghosszabb ideig fitt maradj, és teljes erővel tudj gondoskodni a vendégeidről, kicsit le kell lassítani. De azért ésszel, és megfontoltan 🙂

Hogyan mutasd meg a vendégeidnek, hogy értékeled az idejüket?

Ha rendszeresen naponta 6-8 vendéged van, akkor nem lesz időd semmire. Se enni, se inni se ……. . Vagy a második lehetőség a napi 4 vendég, azzal a ”varázslatos” plusz fél órával (új vendégek esetén), vagy akár negyedórával (törzsvendégek esetén). A különbség az, hogy ezzel a napi 4 vendéggel elegendő időd és energiád lesz az ő edukálásukra, előbb -utóbb a rendszeres konzultációval, edukálással és az otthoni bőrápolás fontosságának informálásával eladsz valamit. És ezáltal jutalékot kapsz az eladásból, amit én gyors pénznek hívok 😉. Ez csak az érme egyik oldala. Mivel a vendéged minden egyes nap otthon is professzionális termékeket használ, amit Te ajánlottál neki, ezáltal Te 100%-ban tisztában vagy a termékek jótékony hatásaival, tudod, hogy milyen eredményt tudsz elérni. Sokkal több eredményorientált kezelést fogsz végezni, ami azt jelenti, hogy sikeresebb leszel a szakmádban, a vendégeid pedig hálásak lesznek neked, és megbíznak benned. A Te jó híred is szájról – szájra terjed majd a vendégeid és az ismerőseik között. / Hidd el, én pontosan tudom, hogy miről beszélek. /

Készíts egy tervet, hogy minden vendégednek bemutatod az ő bőréhez illő termékeket (vedd figyelembe, hogy a siker titka az, ha a termékek raktáron vannak a szalonban).
Kezdj hozzá lassan, fokozatosan, semmit sem kell erőltetni. És mindent meg lehet tanulni, tehát az értékesítést is. A cél az, hogy gondolkodj el rajta, és cselekedj. Tűzd ki a célodat, hogy heti egy terméket eladsz, és ezt fokozatosan növeld. „Minden fejben dől el, és csakis rajtad múlik, hogy milyen ügyes leszel „.

Az értékesítés területén először tapasztalatot kell szerezned, hisz te nem vagy értékesítő, hanem kozmetikus. A vendégeid bizalmát is meg kell szerezned, hisz Te vagy a szakember, aki napi szinten a bőrápolással foglalkozik, folyamatosan tanul, képzi magán ezen a területen. A Te dolgod, hogy meggyőzd a vendégeidet arról, hogy merjenek tőled tanácsot elfogadni az otthoni bőrápolással kapcsolatban. Ezért minden alkalommal edukáld a vendégeidet, ha nem is vásárolnak tőled semmit akkor is. Minden egyes vendéged egy külön egyéniség, ezért minden egyes vendégedhez egyénileg kell hozzáállni. Van, akiknek elég, ha a terméknek szép a csomagolása, más az értékes hatóanyagokra kíváncsi. Van, aki csodálatos eredményeket akar látni, hallani. Van, aki csupán a 6. vagy 8. – dik alkalommal határozza el magát, hogy mégiscsak kipróbálja azokat a csodálatos termékeket, amelyeket te neki ajánlasz, és olyan odaadással, lelkesedéssel beszélsz róluk.

A lényeg, hogy határozd el magad, fordíts rá egy kis időt, és kezdj hozzá. Válassz ki egy terméket pl. a jövő hétre, amelyet a hét folyamán minden egyes vendégednek bemutatsz. Készíts egy tervet, és írd le egy papírra azokat az érvekek, amik a kiválasztott termékre jellemzőek. Képzeld el, hogy Te mit szeretnél hallani, mielőtt megveszel egy terméket. A termékek előnyeiről beszélj, és konkrétan arról, hogy miben tud a vendégednek a neki ajánlott termék segíteni.

A legtöbb kozmetikus azt gondolja, hogy a vendégeinek tudnia kell, hogy vásárolhat tőle szérumot, krémet. Tudod mit? A Te vendégeidnek ezt egyáltalán nem kell tudnia! És ha te erről nem tájékoztatod őket, nekik sok esetben ilyesmi az eszükbe sem jut. Hiszen bemegy a drogériába, és ott annyi jó terméket vehet, amennyit csak akar. Te vagy a szakember, neked kell elmagyarázni a vendégeidnek, hogy a kozmetikában használt termékek miben különböznek a drogériás termékektől. Miét épp az adott professzionális termékeket választottad, miért ezekkel a termékekkel dolgozol. Miért olyan különlegesek ezek a termékek….. /hatóanyagok, formulázás, kiváló eredmények, …../ Miben tudnak a te termékeid konkrétan neki segíteni. Igen, a Te vendéged tőled várja a megoldást.

A Te vendégeid elsősorban kezelésre és kikapcsolódásra jönnek hozzád. Ritkán akadnak olyan vendégek, akik megkérdezik, hogy mit ajánlanál nekik, vagy hogy vásárolhatnak -e tőled valamit.

Ne stresszelj azon, hogy ráerőltetsz valamit a vendégeidre. Te csupán megtanítod nekik, a helyes bőrápolás alapjait. Manapság már hozzászoktunk a tévében, rádióban, üzletben vagy folyóiratokban kínált ajánlatokhoz. Megtanultuk természetesen és gyorsan kiszűrni az érdekes ajánlatokat az érdektelenektől.

Például említsd meg akár a kezelés alatt is a vendégednek, hogy a héten egy új terméket kaptál, amely abban különleges, hogy a bőrt hosszú távon hidratálja. A hidratálás elengedhetetlen lépés az egészséges bőr számára, és a ránctalanító kezelés még jobb eredményeket hoz. Ez csak egy példa :-).

És amikor eladod az első terméket, nagyon jól fogod magad érezni! Nem csak fokozatosan önbizalmat szerzel, hanem áttekintést is kap arról, hogy hogyan ápolja a vendéged otthon a bőrét. Ebből az következik, hogy folyamatosan növelni fogod az eladásaid és ezáltal a jövedelmedet is. A vendéged pedig nagyon elégedett lesz, mivel naponta otthon is professzionális termékekkel ápolja a bőrét.

time is money

Most vissza a témához:

Mit tegyünk azokkal a vendégekkel, akik nem jönnek el rendszeresen a megbeszélt időpontra?

Több lehetőség közül választhatsz:

Ideális esetben kinyomtathatsz névjegykártya méretű rendelési kártyákat. Hűségprogramot is ajánlhatsz a vendégeidnek, ami a rendelési kártya része. Ez arra ösztönzi a vendégeket, hogy hordja magával és tegye a pénztárcájába a kártyát. Néha, mikor rápillant a kártyára, észrevétlenül is emlékezteti magát a megbeszélt időpontra.

Egy másik lehetőség, hogy a nap végére rendeled be a folyton késő vendégeket. Mert ha netán nem érkezik meg, legalább hazamész, és nem ülsz a szalonba, ölbe tett kézzel.

Vagy listát készíthetsz azokról a vendégekről, akik gyakorlatilag bármikor jöhetnek. Rajtad áll, hogy van -e LAST MINUTE kedvezményed. Ebben az esetben kissé kockázatos, olcsóbb szolgáltatást nyújtani, inkább én személy szerint azt ajánlom, hogy valami plusz szolgáltatást ajándékozz a vendégednek /szőrtelenítés az arcon, szemödök igazítás, szemöldök vagy szempilla festés, kéz masszázs, nappali smink ……… /

Ha tudod, hogy kik azok a vendégeid, akik mindig késnek, vagy elfelejtenek eljönni, fokozottan figyelj rájuk. Vigyázz az ilyen vendégekre, és hívjd fel őket két nappal a megbeszélt időpont előtt. És egy nappal az időpont előtt pedig küldj nekik SMS -t . Tudom hogy ez egy kicsit fáradságos, de ez az plusz idő megtérül, ha a vendéged valóban eljön hozzád.

Vagy lehet ezt sokkal egyszerűbben is csinálni. Mit szólnál hozzá, ha lenne valami, amivel te időt takaríthatsz meg, nem kellene hosszú órákon át a vendégeidnek telefonálgatni, SMS-t küldözgetni. Ugyanis ma már léteznek olyan kidolgozott automatikus online rendszerek, alkalmazások, amelyek ezt helyetted elvégzik. Ugyanis automatikusan a kezelés előtt egy nappal minden egyes vendégednek SMS-t küldenek a kezelés dátumával és időpontjával.

Neked milyen módszereid vannak a későn érkező, vagy a sok esetben meg nem érkező vendégekkel?

question mark
Berkes Mária -Larens professional tréner

A szerző:

Berkes Mária

kozmetikus, Larens professional tréner